Italia

En blondin och en rödhårig Lombard-venetianska-romerska i Moskva längs vägen: "Rom Salerno Neapel" ... två kvinnor med hatt!

Skriven av CinziaTosini

I en lång förflutna, Jag programmerade mina resor organisera all detaljhandel. Predisponevo stadier, besök, stopp, planera allt till perfektion. Det är inte det att jag inte kan göra det igen, ser, min naturliga böjelse organisation kunde inte jag bara göra utan! I realtà, det som verkligen har förändrats, är den lätthet med vilken jag bor resan, låt oss säga att jag lät mig gå ... jag chatta med ödet, sorrido, skämt, kombinera kunskap spänningen i förväntan och upptäckter.

Jag gjorde denna introduktion för att hjälpa dig att förstå den sinnesstämning som följde mig under min sista turné till Rom. Där väntade jag för en vän, Giulia Nekorkina, med vilken det beslutades att återuppleva en semester längs vägen "Rom Salerno Neapel". Ger grund, en blond och en rödhårig Lombard-venetianska-romerska i Moskva, att under sex dagar de delade lyckliga stunder och sorgliga stunder, minnen, tankar, landskap, känslor och två hattar ...! 😉

Väl, Jag förklarar: “Jag älskar hattar”, Ibland köper jag dem och ibland gör jag dem. Jag bär dem, trots det ser förvirrade människor är inte vana vid att de mer feminina stilen i tiden när det var mer utbredd användning. För en tid sedan jag hade lovat en till mig och förpackas av Giulia…  vad bättre möjlighet att hålla sitt ord, om detta. Jag träffade henne nyligen. Hon hade slagit mig några meningar som han skrev på ett populärt socialt nätverk. Hans ord kände smärtan, men på samma gång, styrkan och önskan att starta… samma en som jag känner igen hos mig själv.

Efter vårt möte i Milano, efter att ha talat för en lång tid att lyssna på varandra i vad var och en filt för att berätta om sitt liv, under en period som vi har skrivit. En dag, efter att ha uttryckt min längtan till Neapel och Amalfikusten, Hon bestämde hon svarade: "Cynthia, vi kan gå ihop!"Det är just bara ett ögonblick att besluta…

Jag lämnade med tåg på en lördag eftermiddag omedelbart genom att kombinera en av mina! Praktiskt taget, bara klättra in i vagnen, insåg jag att han hade glömt påsen med hattar när den är placerad på marken för att ta en bild! Näää, mi son detta! Tas som ett fjädersäte genom att be en person att custodirmi resväska, synd att tåget skulle lämna dem tre minuter… Jag var tvungen att agera snabbt! Jag rusade mot återvinning av flingor, klackar, och fuchsia band i håret fladdrande. Jag sprang från ena sidan i jakten på påsen, och en skötare sprang från motsatt sida som söker en "glömsk". Lyckligtvis, helt plötsligt vi korsade, och till min stora glädje ... hattar återvinnas! 😉

Tre timmar senare var jag i Rom. Hyllas Julia som jag var på väg upp från stationen, Jag var redo att börja vårt äventyr. 🙂 Tra le tante cose programmate, var planerad på kvällen för min ankomst, middag med… "De som på Ideal Bar", en grupp av kära vänner nu känt år sedan, igenom kommentarerna i vardagsrummet i den virtuella bar min kära Giorgio Ferrari.

Nästa dag besökte vi med Julia Marina del Faro Fiumicino, en underbar plats, passande för meditation, nära Rom, men bort från stressen, en plats för att prata med fiskare och njuta av havet. Längs vägen, mentre tornavamo, Julia Fiumicino beskrev för mig genom att berätta för mig om sina hus och dess historia. Ad un tratto l’ho vista fermarsi ad osservare una vecchia abitazione dall’interessante struttura. Quella casa da tempo la incuriosiva, och frestelsen att besöka henne när han passerade var så. Bra, det var dags att åtgärda. Titta på henne sa jag: “Men varför, där så är möjligt, borde vi inte uppfyller våra önskemål?!”  Därefter, i regnet, Vi klättrade och… curiosato!

Det var dags att gå ... Första etappen, Vietri sul Mare, stad i provinsen Salerno förklarade i dall'UNESCU 1997 Världsarv. Alla som känner mig vet att jag älskar prata med folk…  det bästa sättet att lära sig om de områden du besöker. Det är så att vi träffade Mrs Irene Avallone, att, efter att ha gratulerat för hattar, berättade om historien om konsten att keramik fabrik Avallone. En historia av hantverk som pågår i fyra generationer…

Vietri sul Mare

Hon hade kommit fram vid lunchtid. Julia kom ihåg att ha stoppat år tidigare i en typisk restaurang Cetara med en solig terrass med utsikt över havet. Vi hittade. För dem som har turen att uppleva denna plats inte behöver ord, här endast tjänar tystnaden, medan, njuter av maten du tittar på horisonten ...

Ravioli

Ravioli av sjöborrar stuvad grouper och musslor – Restaurang Falalella – Cetara

Cetara

Nöjd, fortsatte vi vår turné på väg mot Maiori. När de blir mina ögon fokuserade på odlings terrasser mot havet. En pittoresk utsikt som fick mig att tänka på den mödosamma arbete av bönderna i området.

Maiori

En resa om du bodde i sin helhet, kräver kunskap om dess folk, dess territorier och dess typiska. ETT Minor per l’appunto, som vi säger offrat, när, passerar den berömda konditori i området ‘Sal De Riso', Vi kunde inte låta bli att stanna för en smak… 😉

Det var tiden för Amalfi, gammal badort som, med hans åsikter och hans åsikter distraherar från alla dåliga tankar. Här gick vi längs långa gator fulla av röster, färg, och typicality.

Amalfi

Vår resa fortsatte i riktning Positano, en stad med ett välkänt namn som jag aldrig hade varit. Innan du anländer, längs vägen, Vi stannade vid en punkt som får blicken på ljusen från Positano den som föll natten.

En vy att leva i tystnad ... "magi, poesi, dröm’ var de enda ord som jag trodde.

Positano

Giunta kväll mina ögon förvandlades till havet Sorrento… Homer i Odyssey beskrev det som landet av sirener, att, med sin sång försökte förgäves övertala Ulysses att landa.

Vilka, i 1544 föddes poeten Torquato Tasso, författare av Gerusalemme Liberata. Han är tillägnad stadens största torg.

Sorrento

Vår semester tillsammans har fortsatt att Pozzuoli, en kuststad som grundades av en grupp exil grekiska ön Samos. Under lång tid hade jag ordnat en exit kväll med en fiskebåt. Jag ville följa fiskare, bara för en gång, att bättre förstå arbetet. Synd att nordanvinden för två på varandra följande nätter gjorde mina planer gå upp i rök. Detta är det fartyg där vi var tvungna att klättra.

Pozzuoli

För att trösta, tillsammans med Julia och Antonio Chiocca, fiskare och vår guide i Pozzuoli, Vi vandrade runt i staden besöker Serapistemplet, den antika romerska marknaden kallas också marknaden Puteoli, det ursprungliga namnet på Pozzuoli. Det anses vara ett tempel på grund under utgrävning, i 1750, fann man en staty av Egyptiska guden Serapis.

Serapistemplet

Efter Pozzuoli fortsatte vi mot mitten av Neapel. Längs vägen, den vackra utsikten över Vesuvius, den vilande vulkan som senast hade utbrott mars 1944, ci ha piacevolmente accompagnato.

Vi har äntligen hittat och träffade vänner, som de säger, slutar inte här…